-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14127 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با عنايت به ماده 254 قانون مجازات اسلامي قانونگذار قسامه را در جناياتي كه موجب وقوع جراحات شوند فرض نموده اما جناياتي كه موجب وقوع ضرب مثل تغيير رنگ پوست (سياه ، كبود وسرخ ) شدن يا شكستگي استخوان شوند قانون مسكوت است ، آيا از لحاظ فقهي مقررات ماده فوق الذكر قابل تسري به ضربات نيز مي باشد يا خير؟
با توجه به فتاوي فقها قسامه اختصاص به جناياتي كه موجب جراحات شوند ندارد و جناياتي را كه موجب صدماتي مانند تغيير پوست يا شكستگي استخوان گردند شامل مي شود. حضرت آيت الله گلپايگاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا لوث و قسامه تنها در قتل و نقص عضو است يا در جراحات و لطمات و ضرر به منافع هم مي آيد؟ فرموده اند: «ظاهرا در مورد جراحات و لطمات و ضربه به منافع نيز جاري است »1 همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا در جزئيات دعواي قتل و جرح و امثال آن از لطمات و كسر و صدمه بر منافع درصورتي كه اصل جنايت ثابت باشد لوث و قسامه جاري است يا نه ؟ فرموده اند: «بلي حكم لوث و قسامه دراسباب موجب ضمان در اعضا و منافع نيز جاري است .»2
آيت الله مكارم شيرازي در پاسخ به اين سؤال كه آيا قسامه و لوث را در غير جراحات قتل و قطع اعضاءمثل ايراد ضرب غير جرحي (كبودي ، سرخي ، سياه شدگي ) نيز مي توان اجراء نمود؟ گفته اند: «در موارد بالا نيزجاري مي شود.»3 همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا شكستگي هاي استخوان نيز جراحت است كه با قسامه قابل اثبات باشد؟ فرموده اند: «شكستگي هاي استخوان هم مانند ساير جروح است و با قسامه ثابت مي شود.»4
___________________ پاورقي ______________
1ـ مجمع المسائل ، دار القرآن الكريم ، ج 3، ص 156، مسأله 68.
2ـ همان ، مسأله 63.
3ـ استفتائات جديد، ج 2، ص 535 سؤال 1550.
4ـ همان ، ص 539، سؤال 1560.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.